ОПОДАТКУВАННЯ ІТ-СЕКТОРУ


Оподаткування ІТ-сектору: нові законодавчі пропозиції

Пошук нової моделі оподаткування представників креативної індустрії триває уже давно, проте поки-що не увінчався успіхом, адже досі не вдавалося розробити такі правила оподаткування, які б одночасно задовольняли інтереси бізнесу та держави.
Новий уряд пропонує для фізичних осіб-підприємців, які здійснюють діяльність у сфері ІТ, нову систему оподаткування (проектна назва - "п’ята група платників єдиного податку"):
  • 5% - єдиний податок;
  • 1.5% - військовий збір;
  • ЄСВ з 2-х мінімальних зарплат;
  • 1% - збір на розвиток людського капіталу (із наступним зростанням до 5% у 2024 році).

‼️Станом на сьогодні ФОП на 3-ій групі спрощеної системи оподаткування сплачує лише 5️⃣% єдиного податку та ЄСВ з 1️⃣-ї мінімальної заробітної плати.
Отже, згідно із задумом уряду, пропонується збільшити податкове навантаження на ФОПів у галузях креативної економіки.
У 2020 році оподаткування ФОПів у сфері ІТ-індустрії збільшиться приблизно на 3.5% (➕ 1 1.5% військового збору,  1% ЄСВ,  1% новий збір) і кожного наступного року відбуватиметься зростання податків ще на  1 %.
В результаті у 2024 році ІТ-ФОПи будуть платити замість сьогоднішніх 5 % понад 12.5% (за умови, якщо новий Трудовий кодекс не скасує повністю можливість використання статусу ФОП у галузях креативної індустрії).

Розрахунок зростання рівня оподаткування ІТ-сектору:

ФОП з місячним доходом 25 000 грн. сплачує у:

✒️ 2019 році 2️⃣ 1️⃣6️⃣8️⃣.0️⃣6️⃣ грн (8.7% місячного доходу)
= 1250,00 грн. (5% єдиного податку) + 918,06 грн. (ЄСВ з 1-ї мінімальної зарплати);

✒️ 2020 році – 3️⃣ 7️⃣1️⃣1️⃣.1️⃣2️⃣ грн. (14.8% місячного доходу) 
= 1250,00 грн. (5% єдиного податку) + 375,00 грн. (1.5% військового збору) + 1836.12 грн.*(ЄСВ з 2-х мінімальних зарплат) + 250,00 грн. (новий збір)
* береться для розрахунку розмір мінімальної зарплати у 2019 році – 4173,00 грн., у 2020 році розмір мінімальної зарплати зросте мінімум на 10%, тому фактична сума ЄСВ до сплати у 2020 році буде більша.

✒️ 2024 році – 4️⃣ 7️⃣1️⃣1️⃣.1️⃣2️⃣ грн. (18.8% місячного доходу) 
= 1250,00 грн. (5% єдиного податку) + 375,00 грн. (1.5% військового збору) + 1836.12 грн.**(ЄСВ з 2-х мінімальних зарплат) + 1250,00 грн. (новий збір)
** береться для розрахунку розмір мінімальної зарплати у 2019 році – 4173,00 грн., у 2024 році розмір мінімальної зарплати зросте приблизно на 50%, тому фактична сума ЄСВ до сплати у 2024 році буде значно більшою.

📢 Тобто, оподаткування фізичних осіб-підприємців у сфері креативної економіки за 5 років має зрости майже вдвічі з 8.7% до 18.8% місячного доходу (без урахуванням зростанням розміру мінімальної заробітної плати і вартості ІТ-послуг).

Швидше за все перехід з 3-ї на "5-у групу єдиного податку" не буде добровільним, незважаючи на законодавчий припис про добровільність. Опосередковано виникнуть фактичні умови, за яких на 3-й групі єдиного податку ФОП перебувати не зможе (наприклад, позбавлять права на ЗЕД-діяльність, обмежать суму розрахунків з контрагентами, змінять дозволені КВЕДи для 3-ї групи, законодавчо кваліфікують господарські відносини з ФОПом як трудові тощо).

💸 Щодо Фонду розвитку людського капіталу (IT Creative).


У нас уже існує Фонд соціального страхування України, який наповнюється за рахунок ЄСВ і має допомагати людині у скрутних життєвих ситуаціях. Фондом соціального страхування України відповідно Закону також мають керувати "на паритетних засадах держава, працівники та роботодавці", однак наскільки держава прислухається до працівників і роботодавців, коли розпоряджається коштами сплаченого нами ЄСВ, усім відомо.
В цілому, створення позабюджетних фондів є незаконним (ч. 9 ст. 13 Бюджетного кодекс) і необґрунтованим, оскільки призводить до розпорошення державних фінансів та додаткових витрат на бюрократичний апарат фонду.
Пенсії, допомогу із безробіття, інші види соціального забезпечення слід платити з державного бюджету, який формується із сплачених нами податків. ЄСВ слід поступово зменшувати (в середньостроковій перспективі – скасувати повністю) і запроваджувати замість нього обов’язкове накопичувальне пенсійне страхування (пенсійні накопичення громадян стали б потужним джерелом інвестицій в національну економіку з руках банків та інвестиційних фондів, в той час як кошти Пенсійного фонду використовуються урядом для "проїдання" і задоволення популістських обіцянок політиків).
Потреби у створенні окремого Фонду розвитку людського капіталу немає, оскільки створення та адміністрування Фонду забере не один мільйон гривень того збору, який повинні будуть сплачувати ФОПи, а адміністрування Фонду з боку Державної податкової служби нівелює можливість використання його коштів за цільовим призначенням відповідно до потреб ринку.
Уряд повинен сконцентрувати свої зусилля на тому, щоб ефективно акумулювати зібрані податки до Державного бюджету України і використовувати їх для розвитку освітнього і наукового середовища (можна, до прикладу, закріпити за освітньою галуззю окремі надходження від сплати податків, за зразком Державного дорожнього фонду).
Проте створення окремого фонду для фінансування видатків, які і так мають фінансуватися урядом, - це шлях до створення додаткових корупційних ризиків та важелів безпосереднього втручання держави у діяльність ІТ-галузі.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу